2011. július 8., péntek

Diólikőr


Ez a harmadik év, amikor elterveztem tavasszal, hogy elkészítem, aztán mindig elmaradt. A legcikibb a tavalyi eset, amikor már a dióm is megvolt és szégyenszemre rám rohadt, mert egyszerűen nem jutott rá idő.
Idén is erősen megcsúsztam, de úgy gondoltam, hogy ha a fene fenét eszik is, elkészítem.
Elég nagy eltérések találhatóak a neten fellelhető receptek között.
Abban a legtöbb egyetért, hogy a diót június második felében kell szedni, mert akkor a legtöbb a nedvesség benne. Azért a magam megnyugtatására találtam egy olyan hírt is, hogy Franciaroszágban Szent János és Szent Magdolna napja között szedik, ez utóbbi pedig július 22. Szóval ha innen nézzük a mi július 7-ei szedésünk még belefért.
Egyébként nem találtam arra nézvést sehol leírást, hogy miért baj, ha már kezd csontosodni a dió. Kicsit nehezebb ugyan negyedelni, de ha az embernek van egy erős férje, akkor ez a gond is megoldódik.
Sok leírásban Szent Iván napján szedik, olvastam olyat is, hogy szűz lányok, mezítláb. Ebből ugye már akkor is csak az egyik kritériumot tudtam volna teljesíteni, ha nem Anyu szedi a diót a szomszéd kertjében.
A diót hideg vízben alaposan meg kell mosni, sokan meg is szurkálják és hideg vízben 2-3 hétig áztatják, hogy a keserű íze eltűnjön, ekkor a vizet minden nap cserélni kell.
Abban szinte minden recept egyetért, hogy a diót negyedelni kell és kb. 15-20 szemet felönteni egy liter alkohollal. Ezután négy-hat hétig érlelni kell, ezt ki napon, ki fénytől védett helyen teszi, de pár naponta rázogatja, ez biztos. Vannak, akik a fűszereket is beleteszik már a dióval együtt, mások csak a dió kivétele után.
Jöjjön akkor az én verzióm.
Első körben:
-kétszer 7 dl vodka
-25 szem zöld dió, amit hideg vízben alaposan megmosunk.
Ehhez én egy 7 deciliteres és egy másfél literes üveget használtam. A diót először is negyedekre vágta a férjem, ezután szétosztottam az üvegekbe és felöntöttem az alkohollal, hogy ellepje. Légmentesen lezártam és kitettem a napra. Mára szép haragoszöld színe lett.
Második kör majd 4-6 hét múlva.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése